DIVADLO PRINÁŠA DO BREZNA POROZUMENIE A EMPATIU

DIVADLO PRINÁŠA DO BREZNA POROZUMENIE A EMPATIU

alebo

POZVANIE NA VÝNIMOČNÉ PREDSTAVENIA DIVADELNEJ CHALUPKY

Programy festivalu DIVADELNÁ CHALUPKA bývajú každoročne rozmanité a oplatí sa ich vidieť. Ani 13. ročník tohto podujatia nebude výnimkou. Detský divák uvidí veselé príbehy, ale aj také, o ktorých sa bude o čom rozprávať na hodinách etickej výchovy. Podobne na tom budú aj stredoškoláci. A dospelý divák dostane tiež svoju porciu – bude sa môcť zabaviť, i zamyslieť. Veď to je poslaním divadelných umelcov, ktorí pod ochranou bohyne
Thalie dokážu prinášať do našich srdcí a myslí rôzne pocity. Hovoria o veciach otvorene a prinášajú do životov väčšiny normálnych ľudí pocity katarzie..

Iga Jambor-Skupniewicz v inscenácii „Mamusiu, co to za ptaszek?“
Iga Jambor-Skupniewicz v inscenácii „Mamusiu, co to za ptaszek?“

     Naša redakcia si všimla, že v programovej skladbe nastala jedna zmena oproti uplynulým ročníkom. Prečo boli nočné predstavenia, ktoré sa obyčajne konali v breznianskej synagóge boli presunuté na pol šiestu sme sa opýtali dramaturga festivalu, Maroša Krajčoviča.


MK:
Je to veľmi prozaický dôvod. Jednoducho chceme výjsť v ústrety divákom. Dosť často nám ľudia hovorili, že o desiatej večer ísť v pracovných dňoch, a naviac po hlavnom predstavení na ďalšie predstavenie nie je veľmi lákavé. Pritom obyčajne vyjadrili ľútosť, že tituly ich zaujali. Preto sme sa rozhodli takto.

Horehronie:

Tak držíme palce, že nová stratégia bude úspešná. Čo všetko široká divácka verejnosť bude
môcť večer vzhliadnuť?

MK:
Sú to dva tituly, ktoré zhodou okolností budú pochádzať z Poľska. Prvé predstavenie bude
však v podaní Slovákov. Divadlo Apostrop z Liptovského Mikuláša sa predstaví s provokatívnou hrou MADE IN POLAND. Je to hra o tom aká generácia vlastne vzniká na
poľských, ale nie len poľských sídliskách. Kde nastane zlom v mladom človeku, ktorý začne svoj výkrik do sveta násilím. O tomto divadle ste už vašich čitateľov informovali podrobnejšie. Môžem len dodať, že určite odporúčam divadelným fanúšikom z Brezna prísť sa na toto predstavenie pozrieť. Vždy, keď som toto predstavenie videl, zažil som fantastický pocit katarzie a mladí amatéri z divadla Apostrop si frenetický aplauz zaslúžili. A pripomínam, že MADE IN POLAND sa začne v prvý deň festivalu, v stredu 20. septembra o 17.30.

Horehronie:
Spomínali ste zhodu okolností, že synagóga bude patriť poľskému divadlu. Aký bude druhý
večer? Čo ste pre nás pripravili?

MK:

Musím sa priznať, že som rád, že sa nám podarilo po prvýkrát získať do programu aj
zahraničné divadlo, ktoré nepochádza iba z okruhu našich rodákov z Vojvodiny, či Maďarska,alebo českých divadelníkov, že po prvý krát budeme môcť vidieť výborné predstavenie hostí z Poľska. Hlavnou aktérkou bude IGA JAMBOR – SKUPNIEWICZ. Iga pochádza z poľského mesta Chmelno, kde okrem svojich mnohých divadelných aktivitách je jednou z vedúcich osobností a zakladateľkou divadla, ktoré si hovorí TEATR AGRAFKA (voľne by sme to preložili ako Divadlo Zicherka) No a musím o Ige prezradiť, že je to krehuhučká, až éterická mladá dáma, ktorá je nabitá neskutočnou tvorivou energiou, ktorú môže rozdávať. A rada ju rozdáva.

Horehronie:
S čím sa nám Iga s Teatrom Agrafka v Brezne prestaví?

MK:
Bude to veľmi milé predstavenie, aj keď samotná téma sa na prvý pohľad môže zdať dosť
vážna. „Mamusiu, co to za ptaszek?“ je ženským pohľadom a vlastne akousi univerzálnou
spoveďou o ťažkostiach a dôsledkoch rozhodnutí pri hľadaní šťastia. Marta, tridsiatnička,
manželka, profesionálna výtvarníčka vychováva svoje dvojčatá. Materinský cit jej káže zriecť sa svojej profesionálnej kariéry... Lenže príde deň, keď dostane lákavú ponuku... Čo zvíťazí? Ambície alebo materstvo? Marta stojí pred veľmi vážnym rozhodnutím. Inscenácia je však vyrozprávaná v ľahkom tóne, dôvtipne a hlavne vizuálne príťažlivo, kde Iga využíva svoje bohaté skúsenosti (ako vyštudovaná bábkarka na preslávenej Akadémii v Bialystoku) s prácou s predmetom podporenej výbornou scénickou hudbou z dielne Przemysława „Śledzuha” Śledźa. O spolupráci so scenáristkou Karolinou Kasprzak mi na 13. Ročníku Celopoľskej prehliadky monodrám „O zlatú podkovu Pegasa“ v meste Suwalki mi s úsmevom povedala. „Stretli sa dve mamy, ktoré prežívali podobné situácie a vzniklo toto predstavenie. No aby to bolo objektívnejšie, prizvali sme k sebe režiséra Krystiana Wieczyńského. Ale ani nemal veľmi čo režírovať “.

Horehronie:
Vyzerá to veľmi zaujímavo. Ale, keďže ste spomínali, že Ig ešte sa je veľmi aktívna
a energická, naši čitatelia by určite radi vedeli o nej viac.

MK:
Vyštudovala Divadelnú akadémiu Aleksandra Zelwerowicza vo Waršave a na preslávenej
bábkarskej akadémii v Bialymstoku. Už som spomínal, že založila Teatr Agrafka, s ktorým
pripravujú rozličné predstavenia – komorné, openair projekty, happeningy, koncerty,
artistické vystúpenia. Musím prezradiť, že nám ponúkala aj predstavenia jej zverenkýň pod
názvom „Kaszalot“, bohužiaľ sa nám toto predstavenie do programu nedostalo, ale s Igou
prídu aj ďalší divadelníci z Chmelna, pretože sa rozbieha spolupráca medzi Štúdiom mladých pri DSJCH a Teatrom Agrafka. No a ešte malá „pikoška“. Okrem štvrtkového predstavenia inscenácie „Mamusiu, co to za ptaszek?“, ktoré sa začne vo štvrtok 21. septembra o 17.30, bude viesť Iga aj workshop pre mladých divadelníkov na tému práce s predmetom v divadle.

Iga Jambor-Skupniewicz v inscenácii „Mamusiu, co to za ptaszek?“
Iga Jambor-Skupniewicz v inscenácii „Mamusiu, co to za ptaszek?“

Horehronie:
Na Igu Jambor-Skupniewicz sa už teraz tešíme, ale bude brezniansky divák rozumieť?

MK
Určite bude, inak by som ho do programu nezaradil. Prezradím, že sme zvažovali možnosť pripraviť k predstaveniu titulky. Ale rozhodli sme sa, a sme o tom presvedčený, že ich nebude treba a nechceme diváka rušiť a pripraviť ho o príjemný zážitok. Je to zrozumiteľné.

Horehronie:
A ešte posledná otázka. Dopočuli sme sa, že Organizačný štáb má nejaké problémy s predsedom BBSK? Vraj vám odmietol schváliť dotáciu na festival. Môžete nám k tomu niečo povedať?

MK
Dotáciu schválili poslanci. On ju len odmietol podpísať. To nie je prvý krát, keď odmietol dať peniaze na festival alebo kultúrne podujatie, ktorým právom patrili. To len na vysvetlenie. Ale
komentovať jeho činy nebudem a verím, že to bolo posledný krát. Celý organizačný štáb sa vyjadruje najmä prostredníctvom výberu inscenácií, v ktorých sa hovorí o slobode jednotlivca, upozorňujú na vznik násilia a hlavne prinášajú do Brezna priateľstvo, porozumenie a empatiu.

Zisti o divadle viac